Oto pozornie dobra decyzja projektowa, która okazała się zła. (I jak dwie firmy próbują to naprawić.)
Wyobraź sobie, że jesteś dostawcą mleka i aby zaspokoić potrzeby rynku, sprzedajesz cztery różne odmiany: pełne, 2%, 1% i odtłuszczone. Mówisz projektantom opakowań, aby ułatwić klientowi odróżnienie ich na półce. Najbardziej oczywistym rozwiązaniem jest umieszczenie tego wyraźnie na etykiecie, ale wyobraź sobie zamęczonego rodzica z hałaśliwymi dziećmi, próbującego zrobić zakupy tak szybko, jak to możliwe, co nie zajmie czasu na przeczytanie etykiety.
Dlatego projektanci wpadają na świetny pomysł: Czapki oznaczone kolorami. Czerwony dla całości, niebieski dla 2%, zielony dla 1% i żółty (czasem fioletowy) dla odtłuszczonego. Większość producentów mleka i supermarketów przyjęła tę konwencję lub coś w tym stylu.
Kodowanie kolorami dla wyróżnienia to Design 101, sprytny, prawda? W momencie zakupu tak. Po opróżnieniu butelki nie. Podczas gdy półprzezroczyste butelki po mleku można poddać recyklingowi w opakowaniach z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu z żywnością — rHDPE lub polietylenie o wysokiej gęstości z recyklingu — kolorowe zakrętki nie. A teraz, częściowo dlatego, że recykling tworzyw sztucznych zawodzi , jest większy popyt na rHDPE niż podaż.Brytyjska sieć supermarketów Waitrose uważa, że może zwiększyć podaż rHDPE o 1560 ton (1720 ton amerykańskich) po prostu używając przezroczystych zakrętek do butelek z HDPE zamiast kolorowych. Dlatego nawiązali współpracę z brytyjskim dostawcą produktów mlecznych Müller , aby produkować butelki na mleko z przezroczystymi nakrętkami.
To tak niewielka zmiana — kupujący będą teraz musieli po prostu spojrzeć na etykiety kolorów — ale naprawdę pokazuje, że pozornie mądra decyzja projektowa nie została wystarczająco dokładnie przemyślana na początku.
Oczywiście będziemy potrzebować znacznie więcej takich poprawek, zanim wskazówka poruszy nasze ponure statystyki recyklingu .