Bez kategorii

Recykling słowem marketingu

Europejska organizacja konsumencka BEUC, którą wspierają ClientEarth i Koalicja Środowiskowa na rzecz Standardów (ECOS), twierdzą, że Coca Cola, Nestle i Danone powszechnie naruszają prawa konsumenta i wprowadzają w błąd, umieszczając takie informacje, jak „w 100 proc. z recyklingu” na plastikowych butelkach z wodą sprzedawanych w całej Europie. Zdaniem prawników może to sugerować konsumentom, że butelki jednorazowego użytku to wybór „eko”. Taki przekaz wzmacniają zielone motywy wizualne i hasła ekologiczne. Tymczasem rzeczywistość woła o pomstę do nieba.
Organizacje zajmujące się ochroną środowiska i prawami konsumentów mają już powyżej uszu wykorzystywania ekologii w celu robienia klientów na szaro. Wystosowały ostrzeżenie do Komisji Europejskiej i Sieci Współpracy w zakresie Ochrony Konsumentów przeciwko firmom w związku z podejrzeniem powszechnego naruszenia prawa ochrony konsumentów. Oskarżenia padają w kierunku największych graczy na rynku, którzy wykorzystują recykling marketingowo.

W Europie wykorzystywanie zużytych butelek plastikowych do produkcji nowych nie jest tak powszechne, jak sugerują przekazy marketingowe. Osiągnięcie „100 proc.” wskaźnika recyklingu butelek nie jest technicznie możliwe, co więcej, nawet butelki wykonane z plastiku z recyklingu są szkodliwe dla ludzi i planety – twierdzi Kamila Drzewicka, prawniczka zajmująca się odpowiedzialnym biznesem w ClientEarth.

Warto zaznaczyć, że plastikowe butelki należą do najczęściej spotykanych odpadów z tworzyw sztucznych. Są również jednym z najczęściej kupowanych produktów w europejskich supermarketach. Tylko w 2021 r. globalne przychody z wody butelkowanej w Europie wyniosły 66 mld dol.

Organizacje konsumenckie przekonują, że dostępne dane sugerują, że obieg zamknięty dla plastiku tak naprawdę nie istnieje. Recykling, choć mniej szkodliwy niż inne metody utylizacji odpadów, nie jest w stanie rozwiązać narastającego kryzysu zanieczyszczenia plastikiem.

Oczywiście tam, gdzie zużyte opakowania można poddać recyklingowi, konsumenci powinni to robić. Recykling jest mniej szkodliwy niż inne metody utylizacji odpadów, takie jak spalanie lub składowanie. Ważne jest jednak, aby firmy nie przedstawiały recyklingu jako panaceum na kryzys zanieczyszczenia plastikiem – zamiast tego muszą ograniczać jego stosowanie.


dark mode
MENU
REKLAMA

BIZBLOG
PRAWO
ŚRODOWISKO
Coca Cola, Nestle i Danone mocno przegięły. W Europie wrze
Organizacje zajmujące się ochroną środowiska i prawami konsumentów mają już powyżej uszu wykorzystywania ekologii w celu robienia klientów na szaro. Wystosowały ostrzeżenie do Komisji Europejskiej i Sieci Współpracy w zakresie Ochrony Konsumentów przeciwko firmom w związku z podejrzeniem powszechnego naruszenia prawa ochrony konsumentów. Oskarżenia padają w kierunku największych graczy na rynku, którzy wykorzystują recykling marketingowo.


MICHAŁ TABAKA
AUTOR
12.11.2023
7:41
system kaucyjny-butelka
REKLAMA

DYSKUSJA

ad
Europejska organizacja konsumencka BEUC, którą wspierają ClientEarth i Koalicja Środowiskowa na rzecz Standardów (ECOS), twierdzą, że Coca Cola, Nestle i Danone powszechnie naruszają prawa konsumenta i wprowadzają w błąd, umieszczając takie informacje, jak „w 100 proc. z recyklingu” na plastikowych butelkach z wodą sprzedawanych w całej Europie. Zdaniem prawników może to sugerować konsumentom, że butelki jednorazowego użytku to wybór „eko”. Taki przekaz wzmacniają zielone motywy wizualne i hasła ekologiczne. Tymczasem rzeczywistość woła o pomstę do nieba.

REKLAMA

W Europie wykorzystywanie zużytych butelek plastikowych do produkcji nowych nie jest tak powszechne, jak sugerują przekazy marketingowe. Osiągnięcie „100 proc.” wskaźnika recyklingu butelek nie jest technicznie możliwe, co więcej, nawet butelki wykonane z plastiku z recyklingu są szkodliwe dla ludzi i planety – twierdzi Kamila Drzewicka, prawniczka zajmująca się odpowiedzialnym biznesem w ClientEarth.

Warto zaznaczyć, że plastikowe butelki należą do najczęściej spotykanych odpadów z tworzyw sztucznych. Są również jednym z najczęściej kupowanych produktów w europejskich supermarketach. Tylko w 2021 r. globalne przychody z wody butelkowanej w Europie wyniosły 66 mld dol.


Recykling nie wygra z zanieczyszczeniem plastiku
Organizacje konsumenckie przekonują, że dostępne dane sugerują, że obieg zamknięty dla plastiku tak naprawdę nie istnieje. Recykling, choć mniej szkodliwy niż inne metody utylizacji odpadów, nie jest w stanie rozwiązać narastającego kryzysu zanieczyszczenia plastikiem.



Oczywiście tam, gdzie zużyte opakowania można poddać recyklingowi, konsumenci powinni to robić. Recykling jest mniej szkodliwy niż inne metody utylizacji odpadów, takie jak spalanie lub składowanie. Ważne jest jednak, aby firmy nie przedstawiały recyklingu jako panaceum na kryzys zanieczyszczenia plastikiem – zamiast tego muszą ograniczać jego stosowanie – tłumaczy Kamila Drzewicka.


Plastik jednorazowego użytku nie jest ani cyrkularny, czyli w kółko przetwarzalny, ani zrównoważony. Recykling nigdy nie nadąży za ilością plastiku produkowanego na naszej planecie. Firmy mogą zmienić sposób, w jaki konsumujemy, ale obecnie ich marketing – który uważamy za wprowadzający w błąd – utrudnia konsumentom dokonywanie wyborów zrównoważonych środowiskowo

Leave a Reply